Jakie badania medycyny pracy dla osób prowadzących własną działalność?
Pracodawca nie może dopuścić do pracy osoby, która nie dysponuje aktualnym orzeczeniem lekarskim o braku przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku. Pracownicy podlegają wstępnym badaniom lekarskim kiedy są przyjmowani do pracy, przenoszeni na inne stanowisko, oraz okresowym badaniom kontrolnym.
Przepisy dotyczące medycyny pracy w przypadku osób prowadzących działalność
Zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników są dobrze znane pracodawcom. Niestety sprawy osób samozatrudnionych mają się nico gorzej, gdyż nie każdy wie, że tak samo, jak zatrudnieni pracownicy, tak i osoby prowadzące własną działalność, mogą podlegać pod opiekę jednostki służby medycyny pracy. Wszelkie zasady sprawowania opieki zdrowotnej nad osobami prowadzącymi działalność gospodarczą reguluje Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 czerwca 2010 r. w sprawie sprawowania przez służbę medycyny pracy profilaktycznej opieki zdrowotnej nad osobami objętymi tą opieką na swój wniosek (Dz. U. 2010 nr 113 poz. 758).
W myśl przepisów wyżej wymienionego rozporządzenia osoba prowadząca działalność gospodarczą i zainteresowana objęciem jej profilaktyczną opieką zdrowotną przez służbę medycyny pracy, powinna złożyć wniosek o objęcie tą opieką w wybranym przez siebie Zakładzie Opieki Zdrowotnej, który prowadzi taką służbę. Informację i wykaz podstawowych jednostek służby medycyny pracy – bo tak formalnie nazywają się te ZOZy – działających w danym województwie, osoba prowadząca działalność może uzyskać w wojewódzkim ośrodku medycyny pracy.
Gdzie można złożyć wniosek o objęcie opieką w zakresie medycyny pracy?
Wniosek o objęcie opieką w zakresie medycyny pracy można złożyć oczywiście w naszej przychodni. Wykonujemy badania z zakresu medycyny pracy i profilaktycznej opieki zdrowotnej, nasi lekarze wydają też orzeczenia stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy na danym stanowisku. Zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej, a także okres w jakim będzie ona sprawowana, najlepiej jest ustalić bezpośrednio z lekarzem medycyny pracy.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą sama deklaruje na wniosku znane sobie zagrożenia zawodowe, które występują na jej miejscu pracy. Oprócz tego wniosek powinien zawierać:
- imię i nazwisko osoby wnioskującej oraz jej numer PESEL, albo numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
- adres wykonywania działalności, numer REGON i NIP
- określenie rodzaju wykonywanej pracy;
- informację o czynnikach szkodliwych występujących w miejscu pracy.
Lekarz medycyny pracy na podstawie wniosku i wywiadu z wnioskodawcą zleca wykonanie badań, które umożliwią wczesną diagnostykę chorób zawodowych. Przeprowadza także badanie lekarskie, mające na celu wydanie orzeczenia o możliwości wykonywania pracy.